Lely vierde 25 years Dairy Automation

Onder het motto ‘Celebrate Generations’ gaat Lely de dialoog aan met verschillende generaties melkveehouders over de toekomst, de volgende 25 jaar. Het startsein daarvoor werd gegeven op 14 september, op het bedrijf waar 25 jaar geleden de eerste melkrobot in gebruik werd genomen.

Tijdens het event gingen verschillende generaties melkveehouders, zonen/dochters en vaders/moeders, Lely-klanten en niet-Lely-klanten, in gesprek met elkaar over de toekomst van het vak en de volgende generaties.

Belangrijkste conclusie van de dialoog was dat de sector de komende jaren nog sneller zal veranderen dan de afgelopen 25 jaar. Het melkveebedrijf zal niet meer om het gebruik van de nieuwste technologieën en data heen kunnen.

Ook de melkveehouderij staat de laatste jaren onder druk van de wetgeving en de publieke opinie. Om niet ‘stuurloos’ te worden zal de sector met die omstandigheden moeten mee veranderen, maar daarin ook de grenzen aangeven en keuzes maken.

De melkveehouders zullen de consument de komende jaren meer moeten meenemen in de veranderingen op het melkveebedrijf.

Melkveehouders geven hun zonen en dochters veel ruimte om keuzes te maken voor de toekomst. Dat wordt door de nieuwe generatie erg gewaardeerd. Zaken als de arbeidsomstandigheden op en het leven buiten de boerderij worden open besproken, en ook de bedrijfsoverdracht is een thema.

Sommige jonge boeren kiezen naast het werk op het melkveebedrijf, bewust voor een rijk sociaal leven, vaak ook met mensen van buiten de sector. “Dat is echt anders dan 25 jaar geleden en wordt onder andere mogelijk gemaakt door de huidige technologische ontwikkelingen. Als wij geen robot hadden gehad, was ik geen boer geworden”, getuigde een jonge melkveehouder.

Ook het verdienmodel van het melkveebedrijf is onderwerp van gesprek. Sommige boeren kiezen voor nevenactiviteiten als bijvoorbeeld horeca of een baan buiten het bedrijf voor de partner. Maar het liefst zijn ze melkveehouder, met een grote passie voor hun koeien. De meesten denken dat een gezonde veestapel voldoende winstgevend kan zijn voor hun bedrijf.

“Eigenlijk zou ik 90 procent van mijn tijd bezig willen zijn met 10 procent van mijn dieren. Dat betekent dat de rest gezond is en een goed rendement oplevert. Nu is dat nog 80/20 procent.” Dat kan – zo zeggen de jonge melkveehouders – alleen door slimme keuzes te maken en te investeren in automatisering in combinatie met dierenwelzijn.

Het event werd afgesloten door een toespraak van Alexander van der Lely, waarin hij terugkeek op de afgelopen 25 jaar en vooruitkeek naar de toekomst. In de toekomst zal Lely op diverse manieren de dialoog over de toekomst van het melkveebedrijf blijven initiëren en mede voeren.

Bron: Lely – 15 september 2017

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *