Bij Milcobel slankt het Executive Committee af van 11 naar 8 functies. CEO Nils van Dam, amper 6 weken aan het roer, zet een nieuwe organisatiestructuur op gedragen door drie Business Units met elk een overkoepelende verantwoordelijkheid voor onderzoek en ontwikkeling, productie en commercialisering.
Nieuwe organisatiestructuur
- Consumer Products & Service komt onder leiding van Managing Director Ann Celen en staat in voor consumentenkaas en -drinks, zowel merken als private label. Met Dupont Cheese en CAMAL heeft Milcobel tevens een belangrijke kaasdistributeur voor supermarkten en kaasspeciaalzaken in huis.
- Dairy Products & Ingredients zal geleid worden door Managing Director Francis Relaes. Deze afdeling bedient de internationale voeding- en drankenindustrie met zuivelingrediënten en is een belangrijke speler op de wereldmarkt met o.a. mozzarella, hoogwaardige melkpoeders, boter en wei-eiwitten.
- Dochteronderneming YSCO blijft onder de leiding van Managing Director Bert Van Nieuwenborgh. YSCO is de tweede grootste private label ijsspecialist in Europa en levert huismerken aan een groot aantal supermarktketens.
Zij worden ondersteund door de centrale support functies, respectievelijk Finance, HR, ICT en Milk & Farms.
Kostenbesparing
“Deze vereenvoudigde organisatie levert ons aan de top een besparing op van 10 procent op de kosten van het top senior management. Omdat we onze mensen aansporen om efficiënter en kostenbewust te werken, moeten we als management zelf het goede voorbeeld geven”, stelt CEO Nils van Dam in een mededeling aan de pers.
Die besparingen worden naar verluidt ook doorgetrokken in andere facetten van de organisatie, zoals interim managers, externe consultants, of het beperkt invullen van vacatures. “Onze ambitie is om dit jaar nog 5 procent te besparen op onze vaste kosten”, aldus nog de CEO.
Bron: naar Milcobel – 1 juli 2020