Omdat een pluimveebedrijf in Kortessem niet kan bewijzen dat de uitbreiding die het aanvraagt geen impact heeft op een nabijgelegen Natura2000-gebied, vernietigt de Raad Voor Vergunningenbetwistingen de vergunning*. Meteen creëert het daarmee een precedent voor toekomstige vergunningsaanvragen, niet enkel in de landbouwsector maar ook in de industrie, de (wegen)bouw en de transportsector. Op 3 maart kwam de problematiek uitgebreid aan bod tijdens het actuadebat in het Vlaams Parlement.
Stikstofprobleem
In Vlaanderen stoten we jaarlijks 73.000 ton stikstof uit (cijfers 2018). Hoewel dit in 2000 nog 120.000 ton was en we dus al sterk gereduceerd hebben, is het nog te veel: 80 procent van de Natura2000-gebieden kent een te hoge stikstofdepositie. Slechts 4,3 procent van onze kwetsbare biotopen voldoet aan de Europese eisen. De gemiddelde stikstofdepositie in Vlaanderen is 23,8 kg per hectare per jaar. Te hoog wanneer we weten dat de kritische grens van kwetsbare biotopen tussen de 6 en de 32 kg ligt.
Bijgevolg is er extra reglementering nodig om de stikstofdruk te verminderen maar een definitieve PAS (Programmatische Aanpak Stikstof) is er tot nog toe niet.
Extra passende beoordeling
De bevoegde minister voor omgeving, Zuhal Demir, kondigde op 3 maart 2021 in het Vlaams Parlement aan dat elk dossier dat momenteel lopende is en alle dossiers die nog ingediend worden, tot de definitieve PAS (Programmatische Aanpak Stikstof) in voege treedt, uitgebreid zullen moeten worden met een passende beoordeling. Haar kabinet bereidt momenteel de communicatie en richtlijnen voor die voor de lokale besturen bestemd zijn. Bedrijven die een dossier ingediend hebben, waar geen passende beoordeling nodig was, kunnen zich dus aan een extraatje verwachten.
Achterpoortje gesloten
Al in 2014 lanceerde toenmalig minister Joke Schauvliege de PAS-richtlijnen maar tot een definitieve wetgeving kwam het niet. In tussentijd werd er gewerkt met een voorlopige methode die het mogelijk maakte dat projecten die minder dan 5 procent impact hadden op een nabijgelegen Natura2000-gebied, vergund konden worden. Dat ‘achterpoortje’ is nu gesloten door het arrest van de Raad Voor Vergunningenbetwistingen. Minister Zuhal Demir liet onmiddellijk alle tools die dit beoordelingskader ondersteunen, offline halen.
Minister Demir wees er in het Vlaams Parlement op dat de wetenschappelijke voorbereidingen voor een definitieve PAS-regeling al een jaar geleden gestart zijn. Omwille van de onzekerheid in de stikstofproblematiek, beoordeelt zij dossiers tijdens haar legislatuur steeds vanuit het voorzichtigheidsprincipe.
Voor de PAS-wetgeving worden er verschillende scenario’s uitgewerkt. Vervolgens moet de plan-MER die daaruit voortkomt, in openbaar onderzoek en zouden we tegen de zomer al meer duidelijkheid moeten hebben over de definitieve wetgeving die dan in het najaar goedgekeurd zou kunnen worden.
Ondertussen keurde de Vlaamse regering in 2019 het luchtbeleidsplan al wel goed. Daarin is een stikstofreductie opgenomen van 75 procent voor de transportsector tegen 2030, een reductie van 50 procent ammoniak voor de industrie en een reductie van 16 procent ammoniak voor de landbouwsector.
Wat de impact van de nog uit te werken en goed te keuren PAS-wetgeving is, is nog niet duidelijk. Maar woorden als flankerend beleid en warme sanering kwamen regelmatig aan bod in het debat, net als rechtszekerheid. Maar van rechtszekerheid is er momenteel weinig sprake.
*Lees hier het Arrest Roebben van de Raad Voor Vergunningsbetwistingen
Bron: Hilde De Wachter – 3 maart 2021