De Belg kocht vorig jaar gemiddeld zo’n 12 kg kaas (excl. witte plattekaas) en besteedde er 114 euro aan. Dat betekent een groei van 0,7 procent in volume en met 1,4 procent in prijs waardoor de bestedingen ruim 2 procent hoger uitvielen.
In Vlaanderen was de stijging zelfs respectievelijk 2 en 3,7 procent. Deze groei valt op in een dalende markt, die vorig jaar een verlies van 0,8 procent optekende.
Binnen de kaasmarkt wordt ruim de helft van het volume ingenomen door de harde kazen. Dit segment stond de voorbije jaren onder druk maar lijkt zich nu te herstellen.
De grootwarenhuizen waren in 2014 de winnaars. De ‘buurtsupermarkt’ verliest terrein op de totale kaasmarkt maar wint lichtjes binnen het segment van de Belgische kazen. De buurtsupermarkt én de speciaalzaak zijn voor de ‘kazen van bij ons’ relatief belangrijkere kanalen dan voor de totale kaasmarkt.
Dit zijn de belangrijkste vaststellingen van het marktonderzoeksbureau GfK PanelServices Benelux dat, in opdracht van VLAM, de aankopen van 5.000 Belgische gezinnen.