De afgelopen week leverden de vakorganisaties scherpe commentaren op de melkprijsprestatie van Milcobel. “De ontwikkelingen en de dynamiek die in Milcobel de laatste jaren onder leiding van een nieuw management gerealiseerd worden, zullen hun vruchten afwerpen”, reageert voorzitter Guido Veys in een mededeling die vanuit de raad van bestuur van Milcobel verspreid werd.
Dat de gekozen strategie nog niet het gewenste resultaat oplevert, is volgens de mededeling deels te wijten aan de marktevolutie (verhouding kaas-/poederprijzen ) en het nog niet op volle kruissnelheid zijn van de twee nieuwe kaasfabrieken die opgestart zijn in 2013 en 2014.
“Een fenomeen dat trouwens iedere melkveehouder met expansie op eigen bedrijf, zelf goed kent”, zo stelt Guido Veys nog. “We kunnen met de grootste overtuiging stellen dat Milcobel de eigen strategie onverminderd verderzet en dat kostenreductie en efficiëntieverhoging prioritair zijn. Dit terwijl ook de commerciële inspanningen opgedreven worden.”
De voorzitter stelt de vakorganisaties ook gerust dat de eigen ledenstructuren goed op de hoogte gehouden worden en dat zij de raad van bestuur op scherp houden. “Daarmee is en blijft Milcobel de geschikte partner voor vele melkveebedrijven.”