In tegenstelling tot de globale voedingsmarkt, die vorig jaar daalde met 0,8 procent, stegen de zuivelbestedingen in België met 3,3 procent. De oorzaken hiervan waren een hogere melkprijs maar ook een forse groei van de consumptie van chocomelk en yoghurt.
De groei was sterker in Vlaanderen dan gemiddeld. In deze regio stegen de zuivelbestedingen met 5,2 procent. Dit blijkt uit de gegevens die GfK PanelServices Benelux verzamelde in opdracht van VLAM. De aankopen voor thuisverbruik worden continu gevolgd bij een panel van 5.000 Belgische gezinnen.
De totale consumptiemelkaankopen per Belg stegen vorig jaar lichtjes met 0,2 procent. Deze stijging komt bijna volledig op rekening van chocomelk (17 procent). Binnen de witte melk doet de AA-melk het al enkele jaren beter dan gemiddeld. We kochten in 2014 50,6 liter melk en zuiveldranken per kop en 3,8 liter sojadrinks, rijstdrinks en andere plantaardige dranken. Het marktaandeel van witte melk binnen de totale markt van zuiveldranken en substituten daalde in volume onder de 80 procent maar groeide wel door in waarde.
Wat de distributie van melk betreft wonnen zowel de supermarkten Carrefour, Delhaize, Colruyt, Cora, Match, Macro en Champion als de hard discount (Aldi, Lidl) vorig jaar terrein. Ook groeit het volumeaandeel van de distributiemerken verder door tot boven de 79 procent.