Recent doken er her en der studies op die het gezonde karakter van melk in twijfel trekken. De VLAM-campagne zal daarom in 2016 verder inzetten op de gezonde eigenschappen van melk.
Introductie melkmomenten
In 2015 startte VLAM de campagne ‘Melk, een kracht van de natuur.’ Die campagne wordt in 2016 verder gezet en zal nog meer focussen op het gezonde karakter van melk, met als doel de consumptie te doen toenemen. Het doelpubliek blijft nog steeds vrouwen tussen de 18 en de 40 jaar. De campagne zal onder meer ingaan op de verschillende ‘melkmomenten’. ‘Wat is jouw melkmoment?’ is de slogan en er komt een volledig nieuwe TV-spot, een nieuwe website gekoppeld aan sociale media en een wedstrijd. Deze campagne loopt ook in 4 andere Europese landen: Noord-Ierland, Ierland, Frankrijk en Denemarken.
Via de scholen zet VLAM de campagne ‘Melk4kids’ verder. Leerlingen maken een leerrijke uitstap naar een melkveebedrijf in de buurt en maken zo kennis met de oorsprong van wat ze dagelijks eten en drinken.
In het voortgezet onderwijs voorziet VLAM een les voor de studenten dieetleer, over melk en melkproducten. In al deze initiatieven vormt de melkmatrix de basis. Dit principe legt uit dat melk zo’n sterk voedingsmiddel is omdat er zoveel verschillende voedingsstoffen in zitten. Ze werken samen en versterken elkaar. VLAM werkt hiervoor samen met wetenschappers en zal over de melkmatrix ook een workshop organiseren.
25 procent voor exportcampagnes
Sinds twee jaar zet VLAM stevig in op de exportwerking, in samenwerking met Flanders Investment & Trade (FIT). Voor de melksector zijn er een aantal buitenlandse beurzen in de zogenaamde kernmarkten voorzien: Alimentaria Barcelona in april, PLMA Amsterdam in mei, de Vakbeurs Voedingsspecialiteiten Houten in september in Nederland en SIAL in oktober in Parijs. Daar bovenop zoekt VLAM ook naar nieuwe exportmarkten via een Europees programma. In 2016 betekent dat een duidelijke focus op Azië, met deelname aan Gulfood Dubai in februari, Food and Hotel Singapore in april en SIAL Shanghai in mei. Speciaal voor deze beurzen ontwikkelde men een nieuw B2B-campagneconcept: ‘The white gold, straight from the heart of Europe.’ Deze prospectiefocus is nieuw voor de zuivelpromotie. Tot nu toe werd er vooral op de kernmarkten gefocust. In de sectoroverkoepelende aanpak duikt voor het eerst ook Afrika als campagnemarkt op.
Budget 2016
VLAM heeft in 2016 een begroot budget van bijna 23 miljoen euro ter beschikking, voor alle sectoren samen. De financiering vanuit de Vlaamse Overheid blijft nagenoeg status quo, waar vooraf een daling voorspeld werd. Het totale budget voor de promotie van zuivel zakt van 4.278.968 euro in 2015, naar 4.067.000 euro in 2016. Die daling ligt hoofdzakelijk in de afname van 321.484 euro uit het sectoraal reservefonds in 2015. Dit bedrag is er in 2016 niet. De VLAM beslist immers samen met de sectorafvaardiging elk jaar of er middelen uit de reserves gebruikt worden, of niet. De andere inkomstenbronnen, zoals de bijdragen van de melkproducenten zelf, blijven op peil.