Claas heeft zijn universele terminal CEMIS 1200 verder uitgebreid met nieuwe functies en features. Vooral bodembewerking en zaaien zijn hierdoor duidelijk eenvoudiger omdat meerdere referentiesporen en perceelsegmenten aan de hand van de grenzen van het perceel kunnen zijn vastgelegd. Bovendien zijn kleur- en akoestische markeringen van rijpaden in het systeem opgenomen. Ook kunnen stamgegevens nu direct op de terminal zijn ingevoerd en bewerkt.
De in 2021 voor de Ttrion geïntroduceerde en sinds 2022 ook voor Claas tractoren en de Jaguar beschikbare universele terminal Cemis 1200 met het nieuwe GPS PILOT dient niet alleen als standaard
voor alle zelfrijdende machines van Claas voor automatische besturing, maar is ook gebruikt voor
opdrachtmanagement en smart farming-toepassingen. De opvolger van de S10 terminal met een 12
inch kleurentouchdisplay heeft daarmee niet alleen een grote keuze aan beschikbare correctiesignalen
en ISOBUS-mogelijkheden overgenomen maar ook het samenstellen van online documentatie.
Daarnaast zorgt het systeem ook voor de ISOBUS-aansturing van aanbouwwerktuigen als aanvulling
op de Cebis terminal, en is eveneens gebruikt voor de meest uiteenlopende TASK Controller-toepassingen, automatische deelbreedteschakeling, section control en variabele
opbrengstregeling Variable rate voor tractoren. Voor productiejaar 2024 zijn nieuwe functies
en features toegevoegd aan de in Dissen ontwikkelde terminal.
A-B-rechte lijnen en -contouren op afroep
Een nieuwe functie van Cemis 1200 met GPS PILOT is dat nu verschillende referentielijnen binnen een perceel kunnen worden opgeslagen. Aan de hand van eerder vastgelegde of geïmporteerde perceelgrenzen kunnen, voordat het perceel bewerkt gaat zijn, zowel A-B-rechte lijnen als A-B-contouren voor verschillende delen of segmenten van het oppervlak zijn berekend en opgeslagen. Met deze feature zijn vooral werkzaamheden op percelen met een onregelmatig oppervlak eenvoudiger, omdat naast de hoofdrichting waarin de bewerking moet zijn uitgevoerd ook meerdere kopakkers en ronde perceelgrenzen als referentie kunnen zijn opgeslagen. Wanneer de chauffeur naar een ander deel van het perceel gaat, hoeft alleen maar de voor dit segment bedoelde referentielijn te zijn geactiveerd om met uiterste precisie de werkzaamheden voort te zetten.
Dankzij kleurmarkeringen en akoestische signalen geen rijpaden overslaan
Ook het rijpadenmanagement van CEMIS 1200 zorgt voor verdere verlichting van de werkzaamheden. De chauffeur kan van tevoren aangeven waar het eerste rijpad moet komen en hoe groot het interval tussen de rijpaden moet zijn (in x keer de werkbreedte). De betreffende rijpaden worden vervolgens tijdens het werk als kleurmarkeringen op het CEMIS 1200 display weergegeven. Daarnaast kan echter ook nog een akoestisch signaal zijn geactiveerd om de chauffeur eraan te herinneren dat er een rijpad moet zijn gemaakt. Op deze manier wordt geen enkel rijpad meer overgeslagen, bijvoorbeeld bij het zaaien van graan, planten van maïs of bieten, poten van aardappelen of maken van rijpaden op heuvels.
De chauffeur kan zich ondertussen volledig op de bewaking en bediening van de techniek concentreren. Bovendien kan er ook individueel zijn geconfigureerd of het signaal niet alleen bij het inrijden van een rijpad moet klinken maar ook wanneer een rijpad is verlaten.
Nu ook beschikbaar als software-update
Met het nieuwe modeljaar van CEMIS 1200 worden verdere verbeteringen ingevoerd. Alle nieuwe en verbeterde features, waaronder ook de nieuwe rijpadenmanager en het automatisch aanmaken van meerdere referentielijnen op een perceel aan de hand van de perceelgrenzen, kunnen ook als software-update zijn uitgevoerd bij klanten die al over een CEMIS 1200 terminal beschikken.
Vanaf modeljaar 2023 beschikt CEMIS 1200 over de volgende nieuwe functies en features:
- Om de kaart van het perceel op het display weer te geven staan, naast de drie bekende functies ‘ISOBUS met TC-SC’ (Task Controller SECTION CONTROL), ‘geactiveerd besturingssysteem’ (Automatic Steering Mode) en ‘handmatige activering’, nu ook de functie ‘Werkstand in CEBIS’ ter beschikking. Hiermee is de betreffende kaart ook weergegeven wanneer een functie van CEBIS, bijvoorbeeld de hefinrichting, een hydraulisch regelventiel of een aftakas actief is, en de drie andere mogelijkheden niet worden benut.
- Voor de XERION staat GPS PILOT nu ook in een speciale configuratie ter beschikking wanneer met een verschoven spoor is gereden, bijvoorbeeld bij kleine of grote hondengang.
- De gebruikersinterface is in een groot aantal opzichten verbeterd. Toegang tot bepaalde paramaters is nu direct vanuit het kaartaanzicht mogelijk. Bovendien zijn er nu meer mogelijkheden om individuele aanzichten samen te stellen. Ook de leesbaarheid is in een groot aantal opzichten verbeterd.
- In het kaartaanzicht kan op meerdere manieren worden gezoomd, met inbegrip van een nieuwe zoomstand voor een overzicht van het perceel. Lijnen voor het spoor, rijpaden en referentielijnen eindigen grafisch aan de grenzen van het perceel.
- Er wordt automatisch omgeschakeld tussen de dag- en nachtstand met behulp van een sensor. Ook kan het display helemaal worden uitgeschakeld wanneer dit niet langer gebruikt hoeft te worden, bijvoorbeeld wanneer er van het ene naar het andere perceel wordt gereden.
- Stamgegevens zoals bedrijf, taak of chauffeur kunnen nu direct op de terminal zijn ingevoerd, bewerkt en van commentaar zijn voorzien. Geïmporteerde mastergegevens kunnen nu ook op de terminal zijn bewerkt.
- Via NMEA Out kunnen GNSS-locatiegegevens vanaf de tractor in realtime naar andere computers (met NMEA 0183-standaard) of naar ISOBUS (NMEA 2000-standaard) worden overgedragen, bijvoorbeeld voor SECTION CONTROL-toepassingen met kunstmeststrooiers, voor gewasbescherming of zaaien met een eigen werktuigterminal.
Bron: Kamps de Wild