“Vlees eten kan en mag. Het is een goede keuze en het is lekker en gezond.’’ Deze boodschap staat centraal in de nieuwe campagne die het Vlaamse Marketingbureau van Landbouwproducten (VLAM) bekend maakt in haar jaarplan.
In de campagne staat het streven om het positieve imago van vlees verder uit te bouwen centraal. Ook is er in de campagne aandacht voor het maatschappelijk debat rond gezondheid, dierwelzijn en duurzaamheid.
Vlees bij ons
Onder de vlag van ‘Vlees bij ons’ werken de varkens-, rund- en kalversector samen aan het imago voor de totale vleessector. De onderliggende boodschap van de nieuwe VLAM-campagne zal zijn dat als je dan vlees gaat eten, je dan de ‘lekker van bij ons’-reflex eigen maakt en kiest voor een stukje vlees van VLAM. “Zo weet je dat je kwalitatieve producten eet die je met een gerust gemoed kan consumeren door de strenge normen en controles en de inspanning op het vlak van kwaliteit, duurzaamheid en dierenwelzijn”, meldt VLAM in haar jaarprogramma.
De doelgroep van de campagne wordt dit jaar nog groter en is er extra aandacht voor de jongeren met aangepaste media en boodschappen. Om de doelgroep te bereiken zet VLAM advertenties, sociale media, radio, kookprogramma’s en integraties in.
Vleeswaren
VLAM laat weten dat de binnenlandse promotie van vleeswaren voornamelijk draait om Meesterlyck. Deze honderd procent Belgische kwaliteitsham krijgt in 2024 een nieuwe campagne voor zowel gekookte als gedroogde ham. “We willen de consument inspireren én informeren over de kwaliteitsgarantie die het Meesterlyck-label biedt.’’
‘’De Belgische vleeswaren passen goed in het rijtje specialiteiten waarop we als Belgen trots zijn,” vinden de marketeers van VLAM. “Want het voldoet niet alleen aan de strengste kwaliteitsnormen, maar er is ook een breed assortiment. We willen de variatie, kwaliteit en de service van de Belgische vleeswarenexpotteurs dan ook in het buitenland in de kijker zetten en het imago verder uitbouwen. De focus zal vooral gaan liggen op beursdeelnames in de buurlanden.”
Tekst: Selina Rolvink