De uitvoer van Belgische zuivelproducten naar landen buiten de EU neemt toe. Indonesië, met 250 miljoen inwoners en een snel groeiende middenklasse, prijkt nu reeds op de tweede plaats. De Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie (BCZ) ziet kansen voor verdere toename van deze uitvoer en neemt daarom actief deel aan de prinselijke missie naar Indonesië van 12 tot 19 maart 2016.
“Onze vraag om nieuwe zuivelbedrijven op te nemen op de lijst van erkende uitvoerders zat in het slop. Met de voorbereiding van deze prinselijke missie alleen al is er vooruitgang in dit dossier geboekt“, beklemtoont Renaat Debergh, afgevaardigd Bestuurder BCZ, in een persmededeling. “Wij hopen dat onze deelname zal leiden tot zowel een bestendiging van de bestaande uitvoer als het creëren van nieuwe kansen.”
Voor de Belgische zuivelindustrie is Indonesië geen onbekende. Inmiddels vijf Belgische zuivelbedrijven exporteren naar Indonesië. De voorbije vier jaar nam de export van zuivelproducten ruim de helft van de uitvoer van de volledige voedingsindustrie van ons land voor haar rekening. In dezelfde periode steeg de uitvoer van Belgische zuivelproducten naar Indonesië van 25 naar 40 miljoen euro. Daarmee prijkt Indonesië op de tweede plaats inzake uitvoerbestemmingen buiten de EU en komt het nog voor China dat op de vierde plaats staat.
“Waar momenteel hoofdzakelijk melkpoeder en boter naar Indonesië wordt uitgevoerd is er ruimte voor het uitbreiden van het gamma met andere zuivelproducten zoals o.a. kaas”, aldus nog de mededeling van de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie.