India is de grootste melkproducent ter wereld, met binnenkort een derde van de wereldproductie. De zuivelsector draagt ruim een kwart bij aan het landbouw bruto nationaal product. 70 procent van de plattelandsgezinnen haalt er inkomsten uit. De groeiende koopkracht en trek naar de stad zorgen voor een dynamische zuivelmarkt, waarbij stedelijke consumenten meer geld uitgeven aan gezondere en voedzamere zuivelproducten.
20 procent voedselaankopen is zuivel
Melk is een cruciaal onderdeel van de Indiase voedselconsumptie; consumenten besteden 20 procent van hun voedselaankopen aan zuivel. Slechts twintig van de totale melkproductie wordt echter professioneel verwerkt, terwijl 34 procent via de informele sector wordt verkocht. De rest wordt door veehouders zelf gebruikt.
In 2024 wordt de koemelkproductie in India geschat op 102,5 miljoen ton, een stijging van bijna 3 procent vergeleken met vorig jaar. Buffelmelk, met een productie van 110,7 miljoen ton, is vetter en daarom economisch aantrekkelijker. De binnenlandse consumptie van vloeibare melk zal groeien tot ongeveer negentigmiljoen ton, terwijl de vraag naar verwerkte zuivelproducten toeneemt tot 122,6 miljoen ton.
Melkproductie wordt gestimuleerd in India
De Indiase overheid ondersteunt de sector met diverse programma’s om de melkproductie en veehouderij te stimuleren. Dit met financiële prikkels en voorlichting over onder anderen genetische verbeteringen. Echter, tekorten aan voer en stijgende kosten blijven grote uitdagingen voor het Aziatische land.
Tekst: Gerben Hofman
Beeld: Pexels