Het landbouwbedrijf Agri-Service uit Molenbaix, opgericht door de familie Dutrieux, staat in België bekend om zijn hakselaars. Deze unieke machines, ontworpen en gebouwd in eigen beheer, zijn altijd zeer indrukwekkend om in actie te zien.
Dit concept van de hakselaar heeft een aantal voordelen voor veehouders:
- minder verlies van ingekuild materiaal ;
- geen vervuiling van de openbare weg ;
- de mogelijkheid om zelfs onder slechte bodemomstandigheden te oogsten ;
- minder verdichting ;
- de noodzaak van een chauffeur om het gewas te lossen.
Hakselaar met bunker
Agri-Service oogst al heel lang ruwvoer. De eerste hakselaar van de familie was een Field Queen. De broers Dutrieux vonden deze machine onbetrouwbaar, dus besloten ze hun eigen machine te ontwikkelen. Zo begon Thierry in het begin van de jaren ‘90 zijn eigen hakselaars te bouwen. Alle hakselaars die de familie Dutrieux ontwierp, waren uitgerust met een trechter.
Door deze configuratie hoefde de machine niet gevolgd te worden door wagens. Dit bespaart zowel tijd als materiaal. Op deze manier zijn er slechts twee bestuurders nodig als het land niet te ver van de silo ligt. Bovendien, omdat het voer rechtstreeks in de trechter wordt geleid, vormen winderige omstandigheden geen probleem en is er geen verlies, zelfs niet als het heel hard waait.
Lossen vanaf de achterkant
Lossen kan aan de rand van het veld. In natte omstandigheden kunnen de wagens dus op de weg blijven staan, wat de hoeveelheid vuil op de openbare weg sterk vermindert. Bodemverdichting door kippers en silagewagens op het veld wordt ook beperkt. Door het ontwerp heeft deze machine de mogelijkheid om in hondegangte rijden, wat zorgt voor een minimale belasting van de bodem. De zelfrijdende machine is ook zeer wendbaar, vooral op landtongen.
Thierry Dutrieux wilde dat de vultrechter van zijn machine aan de achterkant werd gelost voor meer stabiliteit bij het legen. Hoewel deze configuratie het niet mogelijk maakt om de veldhakselaar tijdens het rijden te legen, haalt hij toch dezelfde opbrengst per uur als een conventionele hakselaar op de kleinere percelen die zo gebruikelijk zijn in de regio Doornik, waar de familie Dutrieux werkt. In feite gaat het legen heel snel en gaat er heel weinig tijd verloren. De kipperchauffeurs hoeven de machine niet te volgen, dus er gaat geen tijd verloren met manoeuvreren. De hakselaar kan ook snel werken dankzij zijn krachtige 12-cilinder Liebherr motor.
Silageopbouwop vrachtwagens
Bij Agri-Service wordt hettransport van de oogst uitgevoerd door drie vrachtwagens, elk uitgerust met een zelfgebouwde silageopbouw. “Het gebruik van vrachtwagens betekent een financieel voordeel ten opzichte van traditionele combinaties van landbouwtractoren met kippers of silagewagens. De vrachtwagens kunnen met hoge snelheid over de weg rijden en zijn ook zeer betrouwbaar. In het verleden hadden we ook een silagewagen gekoppeld aan een tractor, maar al onze klanten gaven de voorkeur aan vrachtwagens die op kleine boerenerven pasten. Dus zijn we van deze techniek afgestapt,” legt Thierry Dutrieux uit.
“Het voordeel van vrachtwagens is dat ze overal kunnen komen, zelfs in zeer slechte omstandigheden. De problematische omstandigheden ontstaanvooral als het gaat regenen, waardoor de grond bijzonder glad en ongunstig wordt. We gebruiken dubbellucht op onze trucks. In moeilijke omstandigheden hebben we speciale brede banden die ook op vliegtuigen worden gebruikt. We hoeven ze echter maar heel zelden te monteren. Op deze manier kunnen we altijd rijden en ons aan onze planning houden,” besluit Etienne Dutrieux.
Tekst en illustraties: Antoine Van Houtte