Zuivelcoöperatie Milcobel heeft de succesvolle afronding aangekondigd van de verkoop van haar dochteronderneming YSCO aan Davidson Kempner Capital Management LP (“Davidson Kempner”), ondersteund door Afendis Capital Management (“Afendis”) als operationele partner.
Deze transactie sluit naadloos aan bij de door Milcobel uitgezette strategie om zich volledig te richten op haar kernactiviteiten in zuivel, meer bepaald premium zuivelingrediënten (zoals mozzarella, geraspte kaas, melkpoeder, wei, boter en room), consumentenproducten (waaronder bekende kaasmerken als Brugge Kaas en private label kaas), en distributie. Onderdeel van deze strategie is ook de aangekondigde voorgenomen fusie met FrieslandCampina, waarmee Milcobel een veerkrachtige en toekomstbestendige coöperatie wil vormen.
De opbrengsten uit de verkoop van YSCO zullen worden geïnvesteerd in het verbeteren van de productieprocessen, het optimaliseren van de infrastructuur en het vervroegd aflossen van lange termijnschulden. Hierdoor zal directe waarde gecreëerd voor de leden-melkveehouders van Milcobel.
Bovendien profiteren de leden-melkveehouders rechtstreeks van de verkoop via een extra getrouwheidspremie van 3EUR/100 liter geleverde melk: 1,5 EUR/100 liter over de liters van 2024 en 1,5 EUR/100 liter over de geleverde liters van 2025.
Peter Grugeon, CEO van Milcobel: “Met de succesvolle verkoop van YSCO zetten we een belangrijke stap in onze strategie om ons volledig te concentreren op onze kernactiviteiten in zuivel. Dit stelt ons in staat om sterker en efficiënter te opereren, en tegelijkertijd concrete voordelen te realiseren voor onze leden-melkveehouders. Samen bouwen we aan een duurzame en toekomstgerichte coöperatie.”
Bron: Micobel