Woensdag 5 september boden zo’n 30 jonge melkveehouders zich met cv aan bij Danone in Rotselaar, op zoek naar ‘een job met toekomst’. De reden van deze ludieke actie: het voornemen van Danone om haar melkleveranciers vanaf 1 januari 2019 een groeistop op te leggen en een aantal duurzaamheidsmaatregelen te eisen.
“Tot voor kort hadden wij een constructieve relatie met Danone”, legt jonge melkveehouder Marnik Van Oijen uit. “Er was steeds ruimte voor overleg. Maar de jongste maanden is dat gekanteld. Met als klap op de vuurpijl de droge mededeling dat wij melkleveranciers vanaf 2019 maar 2 procent meer mogen groeien. In de praktijk betekent dat een groeistop. Daarnaast krijgen wij een aantal duurzaamheidsmaatregelen opgelegd. Wij vinden duurzaamheid erg belangrijk maar het moet ook economisch haalbaar zijn. Duurzaamheid is planet, people én profit! Omdat er geen ruimte voor onderhandeling meer lijkt te zijn, zien wij ons genoodzaakt zelf te komen solliciteren bij Danone. Als we als melkveehouder niet meer aan de bak komen, dan misschien wel op de dienst boekhouding van het bedrijf?”
Bij Danone waren ze in eerste instantie maar weinig enthousiast om de grote groep jonge melkveehouders te ontvangen. Enkel een kleine delegatie werd toegelaten. Omdat de melkveehouders daar niet van wilden weten, werd uiteindelijk toch de volledige groep binnengelaten.
Na afloop van dat overleg klonk het in een persmededeling vanwege Danone dat de fabriek extra inspanningen heeft gedaan om na afschaffing van de melkquota toch het grote extra volume geproduceerde melk aan te kopen (25 procent de laatste 4 jaren), terwijl de afzet de laatste jaren gelijk bleef.
Danone heeft tevens voorgesteld om de exclusiviteit tussen melkveehouder en afnemer op te heffen, in de context van de implementatie van een groeibeperking. Het luidt dat één melkveehouder op die manier aan een tweede afnemer kan verkopen. Hier gaat Danone er vanuit dat het interprofessioneel overleg tussen de landbouworganisaties en BCZ zijn verantwoordelijkheid neemt en een gezamenlijk kader helpt creëren.
Danone wijst er tevens op dat het bedrijf sinds 3 jaren een uniek melkprijssysteem toepast voor de melkveehouders om de melkprijsvolatiliteit te beperken zodat ze hun inkomsten beter kunnen inschatten. Dit systeem wordt eveneens verder gezet.
Tot slot verwijst het bedrijf naar haar ‘premiesysteem dat melkveehouders die inzetten op duurzaamheid en kwaliteit, extra beloont’.
Lees de uitgebreide reportage in Melkveebedrijf oktober.