Een dier dat vertrokken is met een foutief identificatiedocument? Een identificatiedocument dat zoek geraakt is? Dit kunt u allemaal zelf boven water tillen door een jaarlijkse registercontrole uit te voeren.
Voor de identificatie en registratie van runderen zijn er drie zaken die op elk moment overeen moeten stemmen:
- de aanwezige runderen,
- de identificatiedocumenten en
- het register.
Een actueel register kunt u steeds zelf via Veeportaal opvragen. Samen met dit register toetst u alle aanwezige paspoorten en dieren met elkaar af. De registercontrole is ook het ideale moment om na te gaan of er oormerken ontbreken en deze indien nodig te bestellen.
Rundveehouders die vorig jaar deelnamen aan de jaarlijks georganiseerde registercontrole op papier en aangegeven hebben dat ze nog een papieren register wensen, zullen dit in de loop van januari ontvangen, samen met de richtlijnen om een registercontrole uit te voeren.
Wenst u ondersteuning bij de registercontrole?
Dan kunt u steeds een beroep doen op de helpdesk van DGZ. Zowel voor het begeleiden van het opvragen van uw register via Veeportaal, als voor het oplossen van een vastgestelde vergissing staan de helpdeskmedewerkers u graag te woord. U kunt hen elke werkdag bereiken op 078/05.05.23 van 8u30 tot 17u00 of via helpdesk@dgz.be.