Voor het tweede jaar op rij ligt de nadruk in het programma van VLAM op relance. Elke sector werd gevraagd om een relanceplan voor 2022 te ontwikkelen. Met een stabiel budget, een vernieuwde website lekkervanbijons.be/biendecheznous.be en de samenwerking ‘Voedsel verbindt boer en burger’, rond lokale voeding, hoopt VLAM zo voldoende ingangen te vinden om de Vlaamse landbouwproducten in binnen- en buitenland succesvol te promoten.
Budget stabiel
Net als in 2021 draait VLAM een budget van zo’n 30 miljoen euro. Daar zit onder andere een extra subsidie van de Vlaamse regering in om de relance van de export te ondersteunen in het kader van de Brexit en post-corona. Daarmee klokt de inbreng van de Vlaamse overheid in VLAM af op zo’n 20 procent van de middelen, in lijn met 2021.
Het bedrijfsleven neemt met 46 procent het grootste aandeel van het totale budget voor zijn rekening. Enkele sectoren activeren hun reserves voor een eigen relanceplan, goed voor zo’n 11 procent van het budget. De Europese subsidies die via projecten uit EU-programma’s komen, betekenen zo’n 20 procent van het totale werkingsbudget van VLAM. Hoewel de concurrentie op de EU-budgetten steeds groter wordt en de regels ook steeds strikter worden, kon VLAM toch alweer voor vijf nieuwe programma’s budgetten binnenhalen.
Lekker van bij ons
In de interne markt is de slogan ‘Lekker van bij ons’ (en ‘Groen van bij ons’ voor de sierteeltsector) ondertussen zo goed ingeburgerd dat steeds meer partijen deze willen gebruiken. VLAM werkt een licentiebeleid uit rond de slogan. …
…. Lekker doorlezen ? Abonneer vandaag nog op de melkveebedrijf magazine!