Inagro en de Provincie West-Vlaanderen investeren dit jaar opnieuw in de regionale publiekscampagne met de klinkende naam Schoon Boeren. De campagne wordt nu voor de vierde maal georganiseerd. Dit jaar zijn de gemeenten Heuvelland, Ieper en Poperinge aan de beurt.
Met deze campagne willen de organisatoren de burger informeren over de weg die al is afgelegd op vlak van duurzaamheid. Maar ook geven ze de boodschap mee dat de weg nog lang is en dat de consumenten een belangrijke rol te spelen hebben.
Zes land- en tuinbouwers, twee uit elke gemeente, vertellen hun eigen verhaal over de kleine en grote stappen die ze nemen. De drie gemeenten hebben zowel bij de voorbereiding als tijdens de campagne een belangrijke sleutelrol. Zij zorgen namelijk voor de lokale betrokkenheid en brengen dit verhaal mee tot leven bij hun inwoners.
In een handige set met negen postkaarten stellen de deelnemende bedrijven zich kort voor. De uitgebreide verhalen van de zes Schone Boeren zijn terug te vinden op de website www.schoonboeren.be.
De postkaartenset zal verspreid worden naar alle inwoners van de regio Heuvelland – Ieper – Poperinge en is ook te verkrijgen via de klassieke kanalen van de Provincie en Inagro. Per Schone Boer is een postkaart voorzien met een korte uitleg over de duurzame activiteiten op het bedrijf en een bon voor een originele activiteit op of rond het bedrijf. Die activiteiten vinden plaats tussen april 2017 en oktober 2017.
Net als de voorbije jaren zijn er fietsroutes ontwikkeld langs de bedrijven van de Schone Boeren. Tijdens de maand april verschijnt een kennismakingsfilmpje van de Schone Boeren op PlattelandsTv. Tot slot wordt er voor de scholen uit de regio een aanpak op maat uitgewerkt.
Het ‘schone melkveebedrijf’ van 2017 is de Hoeve Zuid-Bellegoed uit Ieper. Philip Fleurbaey en Nancy Sercu verwerken de melk van hun koeien tot lekkere zuivelproducten die ze verkopen op de hoeve.
Alle informatie is terug te vinden op de campagnewebsite www.schoonboeren.be
Bron: Inagro – 24 maart 2017