Op 25 oktober zaten de studenten van Thomas More Campus Geel, Hogeschool PXL in Hasselt en Howest Kortrijk, bijna letterlijk in de koestal. Dankzij drie grote schermen op deze locaties hadden de studenten rechtstreeks zicht op Kathleen de koe. Ondertussen konden ze op sociale media berichten en foto’s posten met #dankoe erbij. Hoe meer de hashtag gebruikt werd, des te harder werd Kathleen de koe verwend. Zo kreeg ze een trim- en wasbeurt, een schotel met koe-tapas en zachte gitaarmuziek en zang van Lenny en de Wespen. Als de jongeren niet naar de boerderij komen, dan brengen we de boerderij wel naar de jongeren, leek het motto te zijn.
Het initiatief kwam van VLAM, Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, en het kwam niet uit de lucht gevallen. “We hebben in het voorjaar een enquête gedaan bij 1.000 millennials, dat zijn jongeren tussen de 18 en de 30 jaar”, vertelt Annelies Smets van VLAM. “Daaruit bleek dat ze een positief beeld van zuivel hebben en het ook graag gebruiken maar dat hun kennis van het product te wensen overlaat. Ze vinden het een basisproduct maar ze kennen weinig van de gezondheidsaspecten van melk en zuivel en weten bijvoorbeeld ook niet in welk segment van de voedingsdriehoek het product thuishoort. Daarnaast denken ze dat heel veel mensen lactose-intolerant zijn, wat niet zo is. We wilden de kennis van melk en zuivel bij de studenten opkrikken. Een ludieke actie als deze leek ons daar ideaal voor.”
De studenten konden tijdens de livestreaming niet enkel genieten van de beelden van de koe maar ze kregen ook weetjes en deskundige uitleg van de melkveehouder in kwestie, Luc Nouwen van de Sint-Jozefhoeve in Balen. “Dat vonden we erg belangrijk”, legt Annelies Smets uit. “De melkveehouder vertelt over de manier waarop hij zijn bedrijf uitbaat en opgebouwd heeft en hij geeft uitleg over de koeien. Zo leren de studenten meteen ook veel bij.”
Via de livestream kwamen de studenten onder andere te weten dat Nouwen samen met zijn vrouw een bedrijf van 60 melkkoeien uitbaat en dat koeien goed verzorgd moeten worden, willen ze veel melk van voldoende kwaliteit produceren. “Mijn koeien zijn mijn medewerkers. Koe Kathleen zal bijvoorbeeld zorgen voor 12.000 l melk op jaarbasis. Ik moet ze goed verzorgen en verwennen als ik wil dat ze goed presteert.”
Uiteindelijk kreeg koe Kathleen een volledige verwenbeurt dankzij meer dan 500 #dankoe berichten op Instagram en nog eens zoveel op Twitter en Facebook. De actie zal zeker ook nog even nazinderen want VLAM schakelde een social influencer in. Elien Grosemans heeft 12.000 volgers op Instagram en plaatste uiteraard verschillende berichten over het #dankoe festival.
Niet-zo-ludieke reactie
Een ludieke actie is inderdaad een alternatieve manier om een thema in de schijnwerpers te plaatsen. Daar is VLAM zeker in geslaagd. Via de livestreaming kreeg de kijker een directe blik in de stal en heel veel uitleg van melkveehouder Luc Nouwen. Maar de hashtag werd ook gekaapt door tegenstanders van melk en zuivel. Via de verschillende sociale mediakanalen plaatsten vertegenwoordigers van BiteBack, TryVegan en andere organisaties berichten met #dankoe en #sorrykoe . Daarin kloegen ze de ‘koe onwaardige’ omstandigheden van de melkveehouderij aan.
Annelies Smets van VLAM reageert: “Bewegingen die zich afzetten tegen zuivelconsumptie halen graag aan dat melk niet nodig is voor de gezondheid. Melk en zuivel bevatten heel wat essentiële voedingsstoffen zoals eiwitten, calcium, kalium en vitaminen. Natuurlijk kan je ook gezond eten zonder zuivel, maar dan moet je wel op zoek naar volwaardige alternatieven waarin alle belangrijke voedingsstoffen zitten. Dat is niet altijd even gemakkelijk en bovendien vaak een pak duurder. Bovendien is dierenwelzijn een belangrijk maatschappelijk thema, waaraan ook melkveehouders veel belang hechten. Een dier dat goed verzorgd wordt, is gezond en levert meer melk. Melkveehouderijen zetten in op het comfort van hun koeien door onder andere te investeren in voldoende ruime stallen, een comfortabele ondergrond en een goede hygiëne. Sinds 2014 bestaat er ook een duurzaamheidsmonitor. De sector monitort de melkveebedrijven om te zien hoe duurzaam ze te werk gaan. Dierenwelzijn is een belangrijk element van die duurzaamheidsmonitoring en wordt dus nauwlettend opgevolgd.”
De volledige video van de live streaming is te herbekijken via onderstaande link.
https://www.facebook.com/MelkMoment/videos/2214641442152463/