In 2017 kon VLAM nog een verdubbeling van de middelen voor export aankondigen, vooral omwille van een aantal binnengehaalde Europese projecten. Ook dit jaar blijft VLAM op die ingeslagen weg verder werken. De verwachte inkomsten stijgen in 2018 met bijna 2 miljoen euro, naar 27.101.702 euro.
Daarvan brengen de producenten en sectoren twee derde in, de Vlaamse overheid 20 procent en Europa 17 procent. Het aandeel van Europa stijgt elk jaar.
Hoofdzakelijk binnenland
Van het volledige VLAM-budget gaat ongeveer twee derde naar promotie op de binnenlandse markt. Het gaat in hoofdzaak over consumentgerichte campagnes maar in 2017 werden de eerste stappen gezet om ook de handelaars te informeren en te voorzien van de nodige communicatie- en informatietools.
Eén derde van het budget is bedoeld voor exportpromotie. In het buitenland wordt vooral handelsgericht gewerkt (B2B). Dit is in hoofdzaak zo omdat de Europese cofinanciering vastgelegd is voor dit soort promoties. Naast beurzen en studies werkt VLAM ook in het buitenland via het internet. De website freshfrombelgium.com, die bedoeld is voor importeurs, krijgt in 2018 een update.
“Onze werking in het buitenland breidt steeds verder uit,” stelde Leen Guffens, coördinator B2B export bij VLAM, bij de voorstelling van het jaarprogramma 2018. “We zijn actief in meer landen met meer producten en meer soorten acties. Meer, meer, meer dus.”
Lekker van bij ons
‘Lekker van bij ons’ is en blijft de koepelslogan waarmee VLAM de binnenlandse markt benadert. “Die boodschap past perfect in onze missie, visie en strategie,” zei Frans De Wachter, algemeen directeur van VLAM vzw. “We hebben dit jaar onze decretale opdracht opnieuw onder de loep genomen en deze hertaald naar een moderne versie. Die vernieuwde missie hebben we ‘Passie voor producten van bij ons’ gedoopt en ze heeft drie focuspunten: Vanzelfsprekend van bij ons, Kwaliteit gegarandeerd en Genieten is de boodschap. Rond die drie thema’s werken we dag in dag uit, in binnen- en buitenland.”
Aan de slogan ‘Lekker van bij ons’ is een uitgebreide website gekoppeld die recent ook naar het Frans vertaald werd, om Wallonië ook ‘Bien de chez nous’ te leren kennen. Recepten blijven de basis en de website wordt druk geconsulteerd, met 2,7 miljoen unieke bezoekers van januari tot november 2017.
Dat zowel overheid als bedrijfsleven over de schouders meekijken om te checken of al die middelen wel goed besteed worden, daar is De Wachter zich ten zeerste van bewust. “Het is onze taak om zowel de bijdragende bedrijven als de overheid voldoende garanties te geven. Voor bedrijven is het bijvoorbeeld belangrijk dat we een generieke aanpak voor kleine aanbieders kunnen geven waar zij op verder kunnen bouwen en dat alle sectoren aan bod komen in functie van hun bijdragen. De middelen voor zuivel komen dus uit de bijdragen van de zuivelsector, die voor varkensvlees uit hun eigen bijdragen enzovoort. De verschillende sectoren boeken efficiëntiewinst door de schaal waarop wij werken en onze gebundelde expertise. Zo kunnen we bijvoorbeeld toegang tot Europese cofinanciering faciliteren. Met het toekomstige GLB zal het etaleren en communiceren van de productkwaliteit trouwens alleen maar aan belang winnen. Het is positief dat we daar als VLAM volop op inzetten. Daarnaast zijn we een neutraal overlegplatform onder de koepel van de Vlaamse overheid. Die overheid financiert trouwens de overheadkost van de VLAM.”
Korte keten in de kijker
Voor landbouwbedrijven die ook rechtstreeks aan de consument verkopen, blijft rechtvanbijdeboer.be de referentie. “Die website heeft nog enorm veel potentieel,” legde Liliane Driesen, perscoördinator bij VLAM uit. “Momenteel zijn er 800 producenten geregistreerd maar we weten dat er meer dan 2.000 zijn in Vlaanderen. Registratie is gratis maar de landbouwer moet dit wel zelf doen. Ik roep alle landbouwers die ook thuisverkoop doen dus op om zich te registreren en te profiteren van de zichtbaarheid die deze website je producten geeft.” VLAM organiseert in 2018 trouwens voor de eerste keer de week van de korte keten, van 26 mei tot 3 juni.
White Gold én duurzaamheid
Voor de zuivelsector haalde VLAM twee nieuwe projecten met steun van Europa binnen: één voor zuivel in Azië en één voor zuivel en duurzaamheid op de binnenlandse markt.
Via het project ‘White Gold bis’ zal VLAM in 2018 deelnemen aan beurzen in Dubai, Singapore en China. In Europa staan Alimentaria in Barcelona, PLMA in Amsterdam en SIAL in Parijs traditiegetrouw op de agenda.
In Vlaanderen zal de campagne ‘Wat is jouw melkmoment?’ volgend jaar haar derde jaar ingaan. De insteek wordt in 2018 ruimer: niet enkel melk drinken maar ook ruimer melkgebruik zal aan bod komen.
Omdat jong geleerd oud gedaan is, blijft VLAM inzetten op schoolgaande jeugd. De spelkoffer ‘Het land van Calcimus’ kreeg dit jaar een update en zal in 2018 extra ingezet worden in stedelijke scholen om ook de stadskinderen kennis te laten maken met onze melk en onze melkveehouderijen. In het kader van Melk4kids blijft VLAM op zoek naar melkveehouders die ambassadeur willen worden en scholen willen ontvangen op hun bedrijf.
Een ander project dat VLAM in 2018 zal starten, werkt rond duurzaamheid en voedingswaarde van melk. Melk, net zoals alle dierlijke producten, komt meer en meer onder vuur te liggen, dikwijls vanuit duurzaamheidsstandpunt. Om de reputatie van melk te verdedigen, correcte info te geven over de duurzaamheid van melk maar ook van melkpoeder en de uitstekende voedingswaarde van het product in de kijker te zetten, diende VLAM dit project in en kreeg er Europese cofinanciering voor.
Geen WK zonder kaas
VLAM is bijzonder tevreden over de bekendheid van de campagne en het logo ‘Kazen van bij ons, karakters van bij ons’. Uit een marktbevraging bleek dat meer dan 90 procent van de deelnemers het logo (her)kent. Deze campagne loopt dus in 2018 gewoon verder maar wel met een extra focus tijdens het WK voetbal. Want ‘geen WK zonder een lekker stukje kaas van bij ons’.
Maar ook de handelaars krijgen in deze campagne de nodige ondersteuning zoals folders, cash points en promotiemateriaal.
“We hopen dat de Rode Duivels er een feest van maken in 2018”, besluit Frans De Wachter. “Voor VLAM is het sowieso een feestjaar want we bestaan 25 jaar volgend jaar. Daar zullen we zeker de nodige aandacht aan geven.”
Voor de tabellen met de budgetgegevens raadpleeg het volledige artikel VLAM JAARPROGRAMMA 2018.
Bron: Hilde De Wachter in Melkveebedrijf januari 2018.