Sinds de dioxinecrisis van 1999 overkomt het de landbouwsector regelmatig: in binnen- of buitenland breekt een crisissituatie in de voedingsketen uit of valt er een cameraploeg binnen in een stal of slachthuis. Het gevolg: het land staat in rep en roer en iemand moet het uitleggen voor de camera. Wat als die twijfelachtige eer jou de volgende keer te beurt valt? Ben jij daar dan klaar voor?
Uit personderzoek in het kader van het Europese SUFISA-project (KU Leuven) blijkt dat de vertegenwoordigers van de gangbare landbouw weinig in de pers komen. Maar net bij crisissituaties vindt de journalist wel de weg naar de landbouwer.
Op dat moment draagt de man of vrouw voor de camera dus de grote verantwoordelijkheid om de gangbare landbouw op een correcte en aanvaardbare manier uit te dragen naar het grote publiek. En dat terwijl hij of zij net dan vooral het eigen bedrijf voor ogen heeft en daar de schade wil beperken.
Tijd voor crisismanagement en crisiscommunicatie dus. Het aprilnummer van het vakblad Melkveebedrijf focust op de problematiek en pakt uit met een lijvig artikel ter zake. Het valt op 4 april bij de abonnees in de bus.
Hierbij alvast enkele tips:
- Communiceren doe je elke dag. Ook als je niet communiceert.
- Wees je ervan bewust dat er een volgende crisis komt. De vraag is niet ‘of’ maar ‘wanneer’ ze komt. Wees dus voorbereid. Crisiscommunicatie bereid je voor ‘in vredestijd’.
- Van één zaak kan je zeker zijn: een crisis valt altijd op een slecht moment.
- Vraag je af wie je woordvoerder zal zijn als de camera’s bij jou voor de deur staan. Ben jij dat zelf? Wat kan en wil je dan vertellen? En wat niet?
- ‘De andere sector’ bestaat niet. Landbouwers zitten allemaal in hetzelfde schuitje en vormen samen het imago van de landbouwsector.
- Wees authentiek en vertel je verhaal. Zo bouw je geloofwaardigheid op. Vraag je daarbij niet af ‘wat de buren en de familie ervan zullen denken’ en wees niet bang voor negatieve reacties. Die zullen er sowieso komen. Maar positieve ook.
- Het is niet erg wanneer je iets niet weet. Zeg dat gewoon. Vind geen dingen uit en ga niet uit van veronderstellingen. Zeg niet zomaar iets.
- Wees eerlijk en transparant. Als je boert zoals het hoort, dan heb je niets te verbergen en heel veel te tonen.
Bron: Hilde De Wachter – Melkveebedrijf editie april 2018