Belgische zuivelexport zit mooi op koers

Sinds 2014 stijgt de Belgische export van zuivelproducten wereldwijd met zo’n 1,3 procent en de exportwaarde met zo’n 8,7 procent om in 2017 uit te komen op 2,2 miljoen ton, goed voor een waarde van 3,6 miljard euro. Ook de eerste 6 maanden van 2018 tonen een Belgische export die mooi op koers zit.

De EU-28 blijft onze belangrijkste afzetmarkt en met een aandeel van 90 procent onze thuismarkt. De Europese markt lust, uitgedrukt in volume, vooral onze consumptiemelk (31 procent aandeel in 2017). Samen met kaas (incl. smeltkaas), wei, karnemelk en melkdranken vormen zij de top 5 van belangrijkste Belgische exportproducten voor de EU-28.

Advertising

Uitgedrukt in equivalenten rauwe melk ziet het belang van producten er enigszins anders uit met als topexportproducten kaas en boter. Respectievelijk 28 en 26 procent van de Belgische rauwe melk die naar de export gaat binnen de EU, wordt verwerkt tot en geëxporteerd als kaas en boter.

De Belgische export naar derde landen kent een sterke stijging sinds 2014 (+20 procent) en vooral 2017 was een sterk exportjaar, waarin we uitkomen op een volume van ruim 230.000 ton, goed voor een waarde van 495 miljoen euro. Melkpoeder is met een volumeaandeel van 63 procent veruit ons belangrijkste exportproduct voor landen buiten Europa. Melk, boter, kaas en wei vervolledigen de top 5. Ook wanneer we de cijfers uitdrukken in equivalenten rauwe melk blijft melkpoeder met ruime voorsprong op nummer één staan.

Ook voor de Verenigde Arabische Emiraten, Singapore, Indonesië en China zien we dat de Belgische export een zeer positief verhaal optekent met voortdurend stijgende exportcijfers. Voor de periode 2014-2017 betekent dit een stijging van maar liefst 45 procent, goed voor een exportvolume van ruim 102.000 ton in 2017 of een waarde van ruim 218 miljoen euro. Dit betekent dat deze regio’s in 2017 een aandeel hebben van 44 procent in onze Belgische export naar derde landen.

In de regio Zuidoost-Azië zijn Belgische zuivelproducten steeds meer aanwezig.  Indonesië is er onze belangrijkste afzetmarkt met ruim 55.000 ton, maar ook de Filipijnen en Thailand nemen steeds meer volume af. Onze export naar China doet het zeer goed, met volumes die in de eerste 6 maanden van 2018 al bijna het vorige jaar overschrijden. De landen in de regio van het Midden-Oosten waar Belgische producten het goed doen zijn Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten, maar ook zeker Jordanië en Libanon nemen veel Belgisch volume af.

Uit marktonderzoek blijkt dat onze zuivelproducten worden aanzien als producten met een lange traditie, als smaakvolle, streng gecontroleerde en kwalitatieve producten, waarvan bovendien een ruim assortiment beschikbaar is.

Bron: VLAM – 12 oktober 2018

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *