Charter ter promotie lokale voeding uit de startblokken

Om de band tussen boer en burger te versterken, komt er op initiatief van Vlaams minister van Landbouw Hilde Crevits een charter ter promotie van de lokale voeding. 23 partners uit de voedingssector, de handel en de horeca zetten hun schouders onder dit project en hebben in Oosterzele een engagementsverklaring ondertekend. Samen werken ze aan een sterk Vlaams merk.

Op een hoeve in Gijzenzele bij Oosterzele vond per 3 september 2020 een rondetafel plaats waarbij 5 werven naar voren werden geschoven. Tegen de lente van volgend jaar komt er een charter om lokale voeding te promoten. De volgende maanden zullen boeren, verwerkers, horeca en retailers samen bouwen aan een sterker Vlaams merk.

Advertising

Dat gebeurt met volgende partners: Algemeen Boerensyndicaat, Belgische Confederatie Zuivel Vlaanderen, Belgapom, Bioforum, Boerenbond, Belgische Kalfsvleessector, Comeos, Federatie Belgisch Vlees, Fenavian, FERM, Fevia Vlaanderen, Groene Kring, Horeca Vlaanderen, Jong ABS, landsbond der beenhouwers, Landsbond pluimvee, Nationaal Verbond Eierhandelaars, Nationaal Verbond Pluimveeslachthuizen, Verbond Belgische Tuinbouwcoöperaties, Federatie van de Belgische groenteverwerking, Rederscentrale, Unizo/Buurtsuper, Vereniging van Industriële Pluimveeslachthuizen van België vzw

De vijf werven van het charter lokale voeding

  • Lekker van bij ons: een sterk product verdient een sterk label 

Wat in Vlaanderen geproduceerd wordt, is van absolute wereldklasse. De meeste Vlamingen zijn ervan overtuigd dat ‘van bij ons’ vanzelfsprekend is. We willen ervoor zorgen dat de producten van bij ons de aandacht krijgen die ze verdienen. De expertise van onze Vlaamse agrovoedingssector staat garant voor een uitmuntende kwaliteit. Door ze voldoende herkenbaar te maken, kan de consument er ook bewust voor kiezen.

  • Vlaamse producten vind je bij de boer om de hoek

Via de boer komt de consument weer in contact met de landbouwactiviteit en leert hij de voordelen van seizoensproducten appreciëren. Producten van de boer zijn niet alleen vers, je betaalt een correcte prijs en steunt hiermee onze landbouwers en de plaatselijke economie.

  • Een lekker product herken je aan zijn Vlaamse vakmanschap

De producten van de boer worden in tal van voedingsbedrijven verwerkt tot lekker brood, lekkere frietjes en diepvriesgroenten, lekkere kazen, een lekker stukje vlees,… Deze landbouwproducten en verwerkte producten zijn het resultaat van doorgedreven kennis en generaties lang passie en liefde voor het product. Ons vakmanschap komt tot uiting in kwaliteit en smaak.

  • Lokale handelaars en supermarkten zetten Vlaamse producten voorop

Consumenten zijn steeds meer op zoek naar lokale producten en associëren lokale producten met kwaliteit. Dit is een belangrijke opportuniteit voor alle lokale handelaars en supermarkten. Voor de consument zal het belang van herkomst bovendien steeds aan belang winnen.

  • De horeca zet Vlaamse producten prominent op de kaart

Lekker eten maakt deel uit van ons DNA en zit diep verankerd in onze Vlaamse (eet)cultuur. Onze horecazaken maken dan ook gretig gebruik van onze producten. Met fierheid maken ze dit zichtbaar aan hun klanten.

Bron: naar VLAM – 3 september 2020

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *