FrieslandCampina 2017: hogere omzet, lagere winst bij sterke stijging melkprijs

De Koninklijke FrieslandCampina N.V. heeft de jaarcijfers 2017 voorgesteld. Blijkt dat eenmalige lasten de winst in tweede helft van het jaar drukten.

De omzet van Koninklijke FrieslandCampina N.V. groeit in 2017 met 10,1 procent naar 12,1 miljard euro. Dit is vooral te danken aan hogere verkoopprijzen en toevoeging van Engro Foods in Pakistan aan de geconsolideerde cijfers.

De winst daalt met 37,3 procent naar 227 miljoen euro. Negatieve valuta-effecten drukken de winst, die tevens daalt door eenmalige afschrijvingen in China en Duitsland en lasten door herstructureringen.

De hogere melkprijs wordt grotendeels gecompenseerd door de omzetstijging, maar niet voldoende om toegenomen overige grondstof- en verpakkingskosten goed te maken. Hierdoor staan de marges onder druk, voornamelijk in de consumentenactiviteiten.

De verkoopvolumes van consumentenproducten in Zuidoost-Azië en van Friso kindervoeding in China ontwikkelen zich positief. Hetzelfde geldt voor de verkoopvolumes in Afrika in het algemeen. Daarnaast groeit de verkoop van caseïnaten en ingrediënten voor de farmaceutische industrie.

De melkprijs voor de leden-melkveehouders stijgt significant met 24,0 procent naar 40,01 euro per 100 kilo melk (exclusief btw, bij 3,47 procent eiwit, 4,41 procent vet en 4,51 procent lactose) door de hogere garantieprijs voor boerderijmelk.

De waarde-creatie (uitgedrukt in prestatietoeslag en reservering in ledenobligaties) neemt af met 228 miljoen euro naar 142 miljoen euro. Per 100 kilo melk is de waarde-creatie met 61,3 procent afgenomen tot 1,33 euro. De afname is het gevolg van de aanpassing in de winstverdeling en het lagere resultaat.

Voor het volledige jaarverslag klik Jaarverslag-2017-FrieslandCampina-WEB

Bron: FrieslandCampina – 22 februari 2018

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *