Veevoederbedrijf ForFarmers organiseerde op 18 juni voor de 2de keer zijn Ladies Day. Wie verwacht had dat het bedrijf enkel ging voor een gezellige namiddag onder vrouwen, kwam bedrogen uit. De uitgenodigde sprekers sneden een aantal controversiële en heikele thema’s aan. Dat zorgde voor veel animo en stevige reacties vanuit de zaal.
Veerle Rijckaert van Flanders Food startte met een overzicht van de trends die we de volgende jaren in voeding mogen verwachten. “Innoveren is de boodschap, ook voor de landbouwer. Vergeet het traditionele ‘ketendenken’; de consument staat nu in het centrum en niet meer aan het einde van de keten. Dé consument bestaat trouwens niet meer. Elk individu heeft zijn eigen wensen. Denk maar aan senioren, moslims, Joden, maar ook vegetariërs, flexitariërs, mensen met voedselallergie of intoleranties, …”.
Rijckaert benoemde 6 uitdagingen waarmee de voedingssector te maken krijgt:
- Wereldwijde bevolkingsgroei
- Afwijkende nutritionele behoeften
- De nood aan een gevarieerder dieet
- Voedselallergieën en -intoleranties
- Vegetariërs en flexitariërs
- Voedselverliezen en nevenstromen
Het is aan iedereen in de sector om de bedreigingen om te vormen naar opportuniteiten.
Jorg Snoeck, retailspecialist en auteur van het managementboek van het jaar 2018, The Future of Shopping, haakte naadloos in op het verhaal van Rijckaert en gaf de zaal een inkijk in de manier waarop we morgen zullen kopen, wie daar rijk van zal worden en wie betaalt. “Voor de verregaande personalisering betalen we allemaal … door alle gegevens over ons leven te delen via sociale media. We zijn van homo sapiens naar phonosapiens geëvolueerd. En toch blijven fysieke ontmoetingsplaatsen belangrijk, ook in een wereld die volledig gedigitaliseerd en geconnecteerd is.”
Het volledige verhaal over de ForFarmers Ladies Day lees je in Melkveebedrijf editie juli&augustus 2019.