De halfjaarresultaten 2021 van FrieslandCampina maken duidelijk dat de winst van de zuivelgroep onder druk staat. De moeilijke kindervoedingsmarkt en een reservering voor een vonnis in Thailand worden als hoofdredenen naar voren geschoven.
De halfjaarresultaten laten zich als volgt samenvatten:
- Omzet licht gedaald (-1,8 procent) naar 5,5 miljard euro, voor valuta-effecten omzet met 0,8 procent gestegen door herstel consumenten- en out-of-home-kanalen.
- Winst daalde met 42,6 procent naar 62 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van een reservering van 57 miljoen euro voor een vonnis in Thailand en tegenvallende resultaten van kindervoeding in de business groups Specialised Nutrition en Ingredients door aanhoudende moeilijke marktomstandigheden in Azië.
- Onderliggend bedrijfsresultaat – zonder reservering voor vonnis in Thailand en valuta-effecten – daalde met 8,6 procent naar 202 miljoen euro.
- Operationele kasstroom gedaald naar 46 miljoen euro, voornamelijk door lagere resultaten en een in 2005 toegezegde eenmalige bijdrage van 88 miljoen euro aan een pensioenregeling.
- Versnelde uitvoering van Our Purpose, Our Plan 2.0-strategie en daaraan gekoppelde kostenbesparingen van tenminste 100 miljoen euro per jaar vanaf 2022 liggen op schema.
- Melkprijs voor leden-melkveehouders gestegen met 1,8 procent naar 37,25 euro per 100 kilo melk ten opzichte van de eerste helft van 2020 als gevolg van gestegen basiszuivelprijzen door toegenomen vraag op wereldmarkt. Als gevolg van achterblijvend resultaat in de eerste helft van 2021 vindt er geen interim-uitkering plaats.
- Melkaanvoer gedaald met 2,2 procent naar 5.029 miljoen kilo met name veroorzaakt door relatief koude weer in eerste maanden 2021 en hoge voerkosten.
- Goede voortgang met duurzaamheidsprogramma Nourishing a better planet, waaronder initiatieven op CO2-reductie, het bevorderen van biodiversiteit en de ontwikkeling van duurzame verpakkingen.
Ter herinnering
Op 16 juni jl. keurde de ledenraad van FrieslandCampina het nieuwe ledenfinancieringssysteem goed. “Dit is een belangrijke mijlpaal. Ik wil onze leden hiervoor bedanken. Ik heb er alle vertrouwen in dat we gezamenlijk, medewerkers en leden-melkveehouders, de juiste dingen doen voor een toekomstbestendig FrieslandCampina”, aldus Hein Schumacher, CEO Koninklijke FrieslandCampina N.V
Vooruitzichten
Voor de tweede helft van 2021 verwacht FrieslandCampina een continuering van het beeld in het tweede kwartaal van 2021. Aan de ene kant is men voorzichtig optimistisch over het ingezette herstel van de consumenten- en out-of-home-kanalen, aan de andere kant wordt er geen herstel van de Aziatische kindervoedingsmarkt verwacht. Daarnaast blijft er onzekerheid over de ontwikkeling van de coronapandemie en de impact daarvan op de onderneming. FrieslandCampina verwacht dat de basiszuivelprijzen in de tweede helft van 2021 rond het huidige niveau blijven bewegen en daardoor ook de melkprijzen.