Het Bundeskartellamt heeft groen licht gegeven aan de Theo Müller-groep om tal van Duitse merken en productielocaties over te nemen van zuivelgigant FrieslandCampina. Wel gelden er strenge eisen ten aanzien van de merken ‘Landliebe’ en ‘Tuffi’ van FrieslandCampina. Volgens de federale overheid moest de in Luxemburg gevestigde Müller-groep ermee instemmen om de volledige Tuffi’-merkactiviteiten te verkopen aan een onafhankelijke derde partij.
Landliebe
Daarnaast heeft het bedrijf zich ertoe verbonden exclusieve, onherroepelijke en onbeperkte licenties te verlenen voor de verkoop van rijstepap en verse melkmixdranken onder het merk ‘Landliebe’. De licentienemer mag dan ook nieuwe producten op de markt brengen onder het merk ‘Landliebe’ in de gebieden die onder de licentie vallen.
“Op deze manier zorgen we ervoor dat onafhankelijke derden de marktpositie van FrieslandCampina op deze gebieden innemen en dat de concurrentie behouden blijft”, aldus Andreas Mundt , voorzitter van het Bundeskartellamt.
Marktaandeel aanzienlijk vergroot
Voor de overige betrokken zuivelproducten zal de fusie het marktaandeel van de Theo Müller-bedrijvengroep aanzienlijk vergroten. Dit geldt onder andere voor verse melk, UHT-melk, yoghurt, pudding, griesmeelpudding, kwark, boter en room. Het gecombineerde marktaandeel ligt echter onder de drempel voor een machtspositie van 40 procent.
Volgens eigen verklaringen behaalde de Theo Müller Groep in het boekjaar 2021 een wereldwijde omzet van ongeveer 7 miljard euro. In het huidige jaarverslag over 2022 rapporteert FrieslandCampina een totale omzet van 14,1 miljard euro waarvan 1,157 miljard euro uit Duitsland. Volgens het Bundeskartelbureau behoren de twee bedrijven tot de tien grootste zuivelfabrieken van Duitsland.
Je hebt zojuist een deel van een artikel uit het vakblad Melkveebedrijf gelezen. Meer van dit, thuis op de mat?