Ausnutria Dairy Corporation Ltd. heeft de jaarcijfers van 2022 gepubliceerd. Ausnutria laat een daling in omzet zien van 9,1 procent naar 1,054 miljard euro ten opzichte van 2021. De winst daalde met 71,7 procent naar 29,3 miljoen euro (103,3 miljoen euro in 2021). Daarmee kwam het bedrijfsresultaat uit op 65,5 miljoen euro, een daling van 58,2 procent. De cijfers werden beïnvloed door eenmalige afboekingen op deelnemingen in Australië en Nieuw-Zeeland en correcties door stelselwijzingen die ook voor 2021 golden. Daarnaast hadden valutaontwikkelingen een negatieve invloed.
Ausnutria ervaart de grootste uitdagingen in de categorie baby- en kindervoeding op basis van koemelk. Het merk Kabrita blijft leidend in de categorie baby- en kindervoeding op basis van geitenmelk.
Dalende geboortecijfers grote invloed op markt in China
In Ausnutria’s grootste markt, China, ervaren bedrijven in de sector sterke concurrentie als gevolg van het dalende geboortecijfer en de nadelige gevolgen van de Covid-19 pandemie. Ook Ausnutria ervaart deze gevolgen. De omzetdaling komt vooral voort uit de daling in verkoop van haar eigen merken baby- en kindervoeding op basis van koemelk. De groep heeft in 2021 proactief een reeks aanpassingen gemaakt in de verkoopstrategie van haar koemelkmerk Hyproca 1897.
Als onderdeel van de aanpassingen heeft Ausnutria haar distributiekanalen verder gestroomlijnd en een strengere controle over hun voorraadniveaus ingevoerd. Dit heeft ook in 2022 de verkoop nog beïnvloed. Ook de stijgende kostprijs als gevolg van de inflatie, heeft een negatief effect op de resultaten van Ausnutria.
Herstel van Chinese markt verwacht Ausnutria in 2025
De vooruitzichten in China blijven gematigd door de economische positie en achterblijvende geboortecijfers, die naar verwachting in 2025 een herstel zullen laten zien.
Je hebt zojuist een deel van een artikel uit het vakblad Melkveebedrijf gelezen. Meer van dit, thuis op de mat?