De Claas Ares 697 ATZ uit 2007 van Loonbedrijf Van Dun uit Rutten heeft op het moment van het interview 16.187 uren op de klok. Volgens de familie Van Dun heeft de trekker veel pluspunten: de toegankelijkheid en de eenvoud van de bediening, weinig elektronica, weinig beveiligingen, starten is lopen en de super geveerde Carrero-vooras. De vooras is ook het grootste minpunt aan de trekker. Die heeft veel onderhoud nodig.
De Claas Ares 697 ATZ is geproduceerd in het jaar 2007 en in het voorjaar van 2008 door Van Dun gekocht. Op het moment van koop heeft de Claas honderdvijftig demo-uren op de teller. De allround trekker wordt gekocht om een van de Case MX tractoren op te volgen. De Claas Ares 697 ATZ is in de beginjaren ingezet voor de opraapwagen, meststrooier, tulpenrooier en silagewagen. Jaarlijks zijn er twaalfhonderd uur bijgeschreven. Tegenwoordig mag de trekker het ietwat rustiger aandoen. Door het jaar heen is er toch nog vijfhonderd uur op de teller gezet. De meeste uren maakt hij aan de haakarmcarrier, om vier mestcontainers van locatie naar locatie te verzetten. In de drukke periodes is hij incidenteel voor een silagewagen gespannen.
Weinig grote reparaties
De trekker van het Flevolandse loonbedrijf heeft nog niet veel grote reparaties gehad. Behalve een steekaslager in de achteras en diverse revisies aan de Carrero-vooras is er niks noemenswaardig aan versleuteld. “De vooras is wel echt een dingetje”, aldus Tim van Dun, chef werkplaats. “Ieder jaar halen wij wel de complete vooras onder de trekker vandaan om deze compleet te reviseren, een nadeel. Maar ondertussen is de vooras één van de grote pluspunten qua vering. Een beetje dubbel.”
In de ruime en moderne werkplaats van het loonbedrijf wordt alles zelf gerepareerd of naar wens aangepast. Met zes monteurs, die overal aan sleutelen, hebben zij wel een weelde. Dat komt ook tijdens het seizoen goed van pas, als de kennis van de machines ook in het veld benut kan worden zodat een machine of trekker er niet onnodig lang uitligt.
Technisch goede trekker
De technisch goede trekker heeft weinig elektronica aan boord. Elektronica vervangen is volgens Van Dun de grootste kostenpost aan een trekker. Omdat de Claas Ares erg toegankelijk is in de bediening kan er ook iedereen mee overweg. Bij het loonbedrijf uit Rutten rijden geen vaste chauffeurs op de trekkers. De hoogwaardige allround-chauffeurs rijden meestal op diverse zelfrijders en voeren de specifieke werkzaamheden zelf uit. “Een dagje met de silagewagen of opraapwagen wordt bij ons gezien als een dagje ontspanning”, vertelt Frank van Dun.
Nog twintigduizend uur erbij
De opvolger van de Claas Ares 697 ATZ is al op het bedrijf. Een van de huidige hoofdtrekkers wordt dan doorgeschoven. Maar zover is het zeer zeker nog niet. Tim van Dun is van plan de trekker nog zeker twintigduizend uur op de teller te laten zetten. Zolang de trekker nog loopt en geen grote stukken krijgt, blijft die. De investeringsruimte benutten ze liever om oogstmachines en hoofdtrekkers om te zetten.
Veel werk in korte tijd
In de polder waar loonbedrijf Van Dun gevestigd is, moeten veel werkzaamheden in een korte tijd gebeuren. Stilstand is dan ook de grootste angst van de familie. Om de kans op stilstand te verkleinen willen ze zoveel mogelijk kennis in eigen huis hebben. Ook het materiaal moet bedrijfszeker zijn. Bij Van Dun hebben ze dan ook eerder een trekker te veel in de loods staan om snel te schakelen dan in het veld stil te komen liggen. “Stilstand en een dag niet de werkzaamheden uitvoeren kunnen wij ons niet permitteren”, vertelt Frank van Dun. Voor diverse werkzaamheden hebben ze dan ook twee machines en drie trekkers beschikbaar. Voor het geval dat er een trekker uitvalt.
Uren op de teller
Heeft u ook zelf een machine of werktuig die flink wat uren op de teller heeft? Tip de redactie en mail naar deloonwerker@prosu.nl.
Tekst en beeld: Jens Kusters