Experience island. Een betere locatie kon trekkerfabrikant Case IH/Steyr niet bedenken voor het event dat eind juni doorging. In Loon op Zand konden klanten en journalisten op een schitterende locatie komen proeven van een aantal trekkers. Centraal stonden de Case IH Puma 260 AFS Connect en de Steyr Absolut 8280 CVT.
In zijn uitnodiging schreef marketing manager Matthias Claerbout dat ze geloven dat de nieuwe Case IH Puma AFS Connect-serie en de nieuwe Steyr Absolut CVT-serie voorlopers zijn op het gebied van stilte, comfort en kracht. Doel was om klanten kennis te laten maken met de Puma 260 en zijn broer, de Steyr Absolut 8280. Ook de grotere en kleinere modellen, allemaal traploos, waren erbij om klanten de verschillen te laten zien. Tijdens het event vertelde Claerbout dat ze graag zoveel mogelijk mensen in de cabine krijgen. “Ze moeten ervaren, voelen. Dat is nodig om klanten zin te doen krijgen om te kopen. De trekker heet nog steeds Puma maar het is quasi een volledig nieuwe trekker geworden.”
Verbeterde transmissie en variabele turbo
Productspecialist Thijs Maes gaf een presentatie over de nieuwe tractor “Belangrijke veranderingen zijn een verbeterde transmissie, een nieuwe 6.7 liter motor, een variabele turbo voor het grote vermogen en eigenlijk is achteraan zowat alles vernieuwd. Er zijn bijvoorbeeld dertig procent minder kabels getrokken wat bij onderhoud of problemen een enorm voordeel is. Ook de betere toegang tot het batterijcompartiment kan in deze context bekeken worden. Verder zien we nieuwe grotere wielen, mogelijk door het gebruik van andere assen, en de brandstoftank werd een pak groter. De cabine werd met 66 decibel nog stiller. In de cabine vinden we meer comfort, meer eenvoud en toch meer mogelijkheden via de nieuwe armleuning.”
Testrit
Tijdens de testrit kregen we het gezelschap van Ewoud Raeman, Field Product Specialist, zeg maar specialist wat betreft bediening. Hij toonde een aantal features op de bedieningsterminal. “Je kan sleutels gaan toevoegen om op die manier met dezelfde sleutel te kunnen werken op meerdere trekkers. Klanten vragen hiernaar omdat ze soms een korting kunnen krijgen op hun verzekering door de startonderbreking. Ook het portaal wordt steeds belangrijker, bijvoorbeeld om instellingen uit andere trekkers over te nemen.” Een interessante feature die Raeman toonde, is de Ride Control. Hierbij gaat de trekker het gewicht van de machine in de hef gebruiken om extra soepel te rijden. “Als de vooras in een put rijdt, weet de trekker wanneer hij aan de achteras is en gaat dan het gewicht naar beneden sturen om te zorgen dat dit minder invloed heeft. Hij gaat ook de cabine zachter zetten op dat moment. Dit systeem werkt onder meer via versnellingssensoren aan de vooras en in de cabinevloer.”
Puma 260 en Absolut 8280
Zelf voelden we geen verschil tussen het rijden met de Puma 260 en de Absolut 8280. We vroegen aan Claerbout hoe hij dit ziet. “Standaard is de Absolut iets rijker geconfigureerd dan de Puma. Steyr blijft iets meer het premium merk. Dat zit hem in details, bijvoorbeeld lichtpakketten of meer mogelijkheden in het scherm. Het gevoel is echter hetzelfde maar de Steyr gaat meestal meer uitgevoerd zijn en dat verschil kan je dan misschien wel voelen.”
Tekst en beeld: Seppe Deckx