“Amerikaanse melkveehouderijen moeten zich minder op melk en zich meer op andere producten richten”, aldus Marin Bozic van de Universiteit van Minnesota. “Gespecialiseerde melkveebedrijven zijn verleden tijd”.
Gespecialiseerde melkveebedrijven verleden tijd
Zijn publiek op de Annual Conference of the Professional Dairy Producers of Wisconsin bestond uit professionele melkproducenten. Toch draaide Bozic, assistent-professor Dairy Foods Marketing Economics, er niet omheen.
“Daarvoor heb je een andere mindset nodig.”
“We zien de eerste bedrijven al stappen maken in verschillende richtingen. En de innovatie dwingt anderen om ook te kijken wat er mogelijk is. Daarvoor heb je een andere mindset nodig. Weg van het idee dat je een bedrijf bent dat alleen melk produceert naar een bedrijf dat melk en andere winstgevende producten voortbrengt”.
Moderne gemengde bedrijven
Het gemengde bedrijf nieuwe stijl gaat haar intrede doen, aldus Bozic. Hij noemde verschillende voorbeelden van neveninkomsten:
- melk met toegevoegde waarde zoals A2A2-melk;
- vleesproductie;
- koolstofopslag;
- energieproductie;
- embryo’s;
- agrotoerisme.
“Door de kleiner wordende vraag naar consumptiemelk en door de grotere vraag naar ‘anders geproduceerde melk van andere kwaliteit’ zal de industrie gedwongen worden om uit het huidige prijssysteem te stappen”, aldus Bozic.
Bron: Maureen Hanson, Dairy Herd Daily