De opkomst van Braziliaanse houdbare melk heeft de verse melkindustrie in Brazilië getransformeerd. Dat meldde Almir Jose Meireles, voormalig voorzitter van de Braziliaanse Long Life Milk Association, onlangs aan het publiek van de World Dairy Summit in het Italiaanse Parma.
Verkoop van houdbare melk in Brazilië
De verkoop van houdbare melk is gestegen van 204 miljoen liter in 1990 naar 5,4 miljard liter in 2010. “Als gevolg hiervan is de markt voor vloeibare melk in Brazilië weer gegroeid”, zegt Meireles. De redenen zijn vooral gelegen in het feit dat houdbare melk geen koeling nodig heeft en dat het gaat veel langer meegaat dan traditionele gepasteuriseerde melk.
“Consumenten vertrouwden de houdbare melk aanvankelijk niet. De opmars van houdbare melk heeft de geografische spreiding van vloeibare melk in Brazilië vergroot, aangezien er veel gebieden zijn die over onvoldoende koeling beschikken. Afgelegen winkels kunnen nu melk aanbieden aan consumenten”, zo zegt Meireles.
Lang houdbare melk sleutel tot duurzaamheid
Dit alles heeft geleid tot een uitbreiding van de productie omdat melkveehouders zich niet langer hoeven te beperken tot de lokale markt. “Lang houdbare melk is de sleutel tot de duurzaamheid van de Braziliaanse zuivelsector”, aldus Meireles.
Je hebt zojuist een deel van een artikel uit het vakblad Melkveebedrijf gelezen. Meer van dit, thuis op de mat?