2021 was een positief jaar voor het kaasverbruik van de Belg, zo blijkt uit de cijfers die het marktonderzoeksbureau GfK België aan VLAM rapporteert. Het kaasverbruik steeg met 0,9 kg per capita tegenover 2019 (vóór de coronacrisis). Ook de aankopen van Belgische kazen zitten in stijgende lijn.
Covid-19 zorgde ook in 2021 voor een hoger thuisverbruik van kaas
Covid-19 en de bijhorende maatregelen bewerkstelligden een grote verschuiving van buitenshuis- naar thuisverbruik. Voor de meeste producten noteerden we een forse stijging in het thuisverbruik in 2020, gevolgd door een lichte terugval in 2021, maar waarbij we nog steeds hoger uitkomen dan in 2019.
Ook voor kaas noteerden we een gelijkaardige evolutie in het thuisverbruik: +12 procent in 2020 en -3 procent in 2021, goed voor een thuisverbruik in 2021 van 12,4 kg per capita. Hiermee blijft het thuisverbruik van kaas een stuk hoger uitkomen dan in 2019, toen dit 11,5 kg per capita bedroeg.
Belgische kazen winnen marktaandeel in 2021
In 2021 kocht 88 procent van de Belgische gezinnen Belgische kaas, samen goed voor een thuisverbruik van 1,65 kg per capita. In tegenstelling tot de totale kaasmarkt, zagen we voor Belgische kaas in 2021 geen terugval van het thuisverbruik en bleef dit dus op hetzelfde hogere niveau van 2020. Hierdoor steeg het volumeaandeel van Belgische kaas in België van 15,7 procent in 2020 tot 16,4 procent in 2021.
In Vlaanderen en in bestedingen ligt het aandeel van Belgische kaas nog hoger: 25 procent van de bestedingen in Vlaanderen aan harde, halfharde en zachte kazen ging in 2021 naar Belgische kazen. Vooral binnen het segment van de halfharde kazen staan de Belgische kazen sterk met een volumeaandeel van 54 procent. Bij hardekorstkazen is 15 procent van het aangekochte volume Belgisch en bij zachte kazen is dit slechts 4 procent.
Belgische kazen in het assortiment
Ook bij de aankoopkanalen noteren we grotere verschillen in het volumeaandeel van Belgische kaas. Bij speciaalzaken ligt dit met 44 procent het hoogst, maar ook bij buurtsupermarkten vertegenwoordigen Belgische kazen 27 procent van het volume. De grotere supermarkten zitten op het marktgemiddelde van 16 procent, terwijl bij hard discount het volumeaandeel van Belgische kaas slechts 10 procent bedraagt.
Betere positie tussen Nederlandse en Franse kaas
De term ‘kazen van bij ons’ is goed ingeburgerd bij de Vlaming, met een logobekendheid van 85 procent. Belgische kazen positioneren zich mooi tussen de alledaagse Nederlandse kaas en de veelzijdige Franse kazen. De Vlaming weet immers dat er ook binnen Belgische kaas een groot en divers aanbod is aan kwaliteitsvolle en karaktervolle kazen, die passen bij een gezellige sfeer.
Bron: VLAM