Milcobel wil meer jongeren en vrouwen in bestuursorganen

Op 16 en 23 november 2018 legde Milcobel de vrouwen ‘op en rond het melkveebedrijf’ in de watten tijdens de eerste Women’s Day. Bijna 500 vrouwen tekenden present.

Het initiatief kwam er op aandringen van de voorzitter van Milcobel, Dirk Ryckaert: “Ik stelde vast dat onze vergaderingen in hoofdzaak bevolkt worden door mannen terwijl de vrouwen thuisblijven. Nochtans hebben de vrouwen een unieke kijk op het melkveebedrijf: ze doen in veel gevallen de administratie, de betalingen en de boekhouding. Zij zien dus als eerste wanneer er problemen opduiken en het financieel beter of slechter gaat. Die andere manier van naar een bedrijf kijken, missen we nu in onze bestuursorganen. We hebben 13 procent vrouwen in de ledenkringbesturen en 25 procent in de adviesorganen. Dat geldt trouwens ook voor de jongeren, die zijn ook ondervertegenwoordigd. Ook zij hebben een andere kijk op het melkveebedrijf en die missen we vandaag. Daar wil ik iets aan veranderen.”

Advertising

Alle melk welkom

In tegenstelling tot andere zuivelverwerkers, verkondigt Milcobel dat ze alle melk van haar coöperanten zal afnemen, ook wanneer ze groeien. En ook nieuwe leden zijn welkom.

“Sinds anderen aankondigden dat er een stop komt op de groeiende melkproductie, hebben we een paar tientallen nieuwe aanvragen gekregen om lid te worden. Deze bedrijven moeten wel een lange checklist doorlopen met eisen rond onder andere kwaliteit, duurzaamheid en toekomstgerichtheid bijvoorbeeld”, verduidelijkt Dirk Ryckaert. “Onze coöperatie stelt zich dan ook garant om alle melk van onze leden af te nemen. Dat is een ander doel dan een bepaalde garantieprijs nastreven. Daarenboven hebben wij nog steeds capaciteit over in onze productie door een aantal efficiëntiemaatregelen die we genomen hebben. Wat anderen ook mogen beweren, de zuivelmarkt groeit wel nog altijd, met zo’n 1,5 tot 2 procent per jaar. Alleen is het geen regelmatige groei, het gaat met pieken en dalen en dat is voor een bedrijf natuurlijk een uitdaging.”

Hoe al die melk dan gevaloriseerd wordt, kwamen de dames ook te weten. Milcobel zet in op drinks, consumentenkaas, melkpoeder, mozzarella, boter, room, wei en roomijs.

“We streven ernaar om zo veel mogelijk volume te plaatsen in de producten met een hogere waarde”, legt ceo Peter Koopmans de volle zaal uit. “Denk daarbij aan consumentenkaas en mozzarella. De drinks, die minder rendement hebben, vullen de productie in de fabrieken op. Daar hanteren we een volumestrategie in de private label markt. Bovendien hebben we in de drinks ook een reorganisatie gedaan. We maakten te veel verschillende soorten en dat was niet goed voor de productiviteit. Nu gaan we terug naar witte melk, chocomelk en aardbeimelk in België. Dat is geen eenvoudige markt, melk kost soms minder dan een liter water. Maar de drinks passen wel in het totale Milcobel-plaatje.”

In het segment melkpoeder heroriënteert Milcobel vooral naar melk voor baby’s en peuters om meer waarde te kunnen creëren. Die strategie zou in de komende jaren in volle productie moeten komen. Voor het roomijs houdt Milcobel het bij een volumestrategie in een consoliderende private label markt.

Van de mozzarellaproductie wordt heel veel verwacht. “Dit is echt een troef voor de toekomst”, legt Koopmans uit. “De markt groeit wereldwijd en wij moeten in onze productie kunnen volgen want dit is een interessant product.”

Nog zo’n prijsbeest is de consumentenkaas, een product met een excellente melkvalorisatie volgens Milcobel. En met een lange traditie want Oud Brugge kwam al in 1992 op de markt. In 2002 volgde Brugge Blomme en ondertussen zijn heeft Milcobel een heel assortiment consumentenkazen. Op deze weg wil het bedrijf blijven verder bouwen. Betere valorisatie van de eigen ledenmelk via meer kaas, is het motto.

In de cijfers die Milcobel aan de vrouwen toont, zie je een langzame daling van het aandeel melkpoeder (van 48 procent in 2016 naar 44 procent in 2018), een stijging van de ingrediëntenkaas (van 33 procent in 2016 naar 38 procent in 2018) en een status quo van de consumentenkaas en de drinks. Het totale volume ledenmelk steeg wel van 1,21 miljard liter in 2016 naar 1,59 miljard liter in 2018. De melk die in de kazen verwerkt wordt, steeg van 540 miljoen liter in 2016 naar 800 miljoen liter in 2018. Met de gegarandeerde melkafname als strategie, ook voor leden die groeien en voor nieuwe leden, kunnen die cijfers in de komende jaren alleen nog maar verder groeien.

Voor het volledige verslag van de dag klik MILCOBEL WOMEN’S DAY

Bron: Melkveebedrijf editie december 2018

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *