Nederlander Bas de Groot is gefascineerd door melk. Gaandeweg leerde hij dat elke melkveehouder een uniek product levert en een eigen verhaal kan vertellen. Maar dat gebeurt onvoldoende. Gevolg: onvoldoende respect van de consument voor het product en lage prijzen. De Groot is ervan overtuigd dat het anders kan. Zijn boodschap brengt hij met een focus op de diversiteit van smaak. Het leverde hem de titel van ‘melksommelier’ op.
Stel je voor dat de Fransen zouden beslissen geen aandacht meer te besteden aan het onderscheid tussen wijndomeinen. Iedereen met een wijngaard perst zijn of haar druiven en voert het naar een groot wijnbedrijf waar het wordt gepasteuriseerd, in componenten ontbonden en dan weer samengesteld. Vervolgens komt het in de winkel in een verpakking waarop de melding pronkt dat het gaat over ‘wijn’, zonder meer. De gevolgen zouden zich laten raden: minder lekkere wijn en lage prijzen. De essentie van het probleem? Onvoldoende diversificatie en een product zonder verhaal. Dat is nu net wat beter kan aan melk, gelooft melksommelier Bas de Groot.
Heb je het volledige verhaal in Melkveebedrijf maart 2018 gemist? Dan kan je het alsnog hier lezen: Melksommelier Bas de Groot
Bron: Koen Vandepopuliere in Melkveebedrijf maart 2018